Overnight quinoa (lactosevrij)

♫ And I said what about breakfast with quinoa ♫

Overnight oats en havermout in het algemeen vind ik heerlijk. Vroeger was het vaak havermoutpap dat ik maakte maar tegenwoordig vind ik de overnight versie heel lekker en vooral super makkelijk. Je doet wat ingrediënten bij elkaar in een potje, laat het een nacht staan en je hebt een goddelijk one-second-breakfast. Nu was mijn havermout een tijdje geleden op en dacht ik ‘met quinoa, why not?!’ (na eerst lichte paniek en teleurstelling over het niet hebben van havermout, I confess…) Maar de overnight quinoa bleek zó’n succes dat ik het sindsdien al veel vaker gemaakt heb. Sterker nog, het is nu favoriet. Move over overnight oats! ;)

Deze overnight quinoa vind ik vooral erg lekker met sojayoghurt en -melk en dus is het perfect als je geen lactose mag of wilt eten. Zelf eet ik prima gewone melkproducten maar ik vind sojaproducten erg lekker door net een beetje dat zoetige smaakje dat er aan zit. Heerlijk met koffie en lekker als ontbijt met muesli of dus deze overnight quinoa. Quinoa heeft namelijk net een beetje een bitter smaakje en met de sojaproducten haal je dat weg, heb je niet het zurige dat yoghurt of kwark hebben en wordt je ontbijt heerlijk romig. Maar wil je liever gewone yoghurt en/of melk gebruiken, kan dit natuurlijk prima! :)

Ik heb al veel verschillende variaties gemaakt op dit recept maar met bosbessen en lijnzaad zoals hieronder blijft het favoriet. Natuurlijk kun je als je wilt extra zaadjes toevoegen aan je overnight quinoa zoals chiazaad (maakt het lekker dikkig!) of hennepzaad. Ook kun je eindeloos variëren met andere vruchten of noten toevoegen. Ik vind een lepeltje pindakaas er door ook hemels. Dingen die lekker zijn om wat zachter te worden (zoals chiazaad) voeg je dan al toe voor je het overnight weg zet. Verse ingrediënten of noten die juist lekker crunchy erdoor zijn, voeg je dan op het eind toe.

Je moet de overnight quinoa minstens een nacht weg zetten zodat de quinoa zachter kan worden en vocht opneemt. Beter nog is het om het minstens 24 uur weg te zetten, dan is de quinoa net wat lekkerder zacht met nog een kleine bite. Het is dus eigenlijk ‘overdayandnight quinoa’. ;) Als je dan ‘s ochtends wakker wordt en de ijskast in kijkt staat er een schattig kant en klaar ontbijtje voor je klaar. Vruchten erbij en je hebt een perfecte start van de dag. En het lepelen uit het potje maakt het een extra feestje!

Overnight quinoa (lactosevrij)

Ingrediënten

– 1 volle eetl quinoa
– 2 volle eetl sojayoghurt (eventueel te vervangen door kwark of yoghurt)
– scheutje sojamelk (of gewone melk)
– 1 tl lijnzaad
– handje bosbessen
– 1 tl honing

Bereiding

Doe de quinoa samen met de sojayoghurt in een (weck)potje en meng dit goed door elkaar. Giet een scheutje sojamelk erbij om het wat vloeibaarder te maken. Roer de lijnzaad erdoor, sluit het potje af en laat dit minstens een nacht (maar liever 24 uur) in de ijskast staan. De ochtend erna heb je een heerlijk kant en klaar ontbijtje. Bosbessen erbij, schepje honing en lepelen maar! Niet te weerstaan:

image image image

Enjoy!
X Cato

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *